Chlamydia trachomatis

Trachoma is een ziekte die de mens al sinds millennia teistert. Er zijn etnografische voorbeelden van uit Afrika en historische voorbeelden uit het  oude India , waar gebruiksvoorwerpen te zien zijn zoals een pincet en raspen die gebruikt werden om wimpers te verwijderen om het schuren tegen de getroffen oogleden te voorkomen.

Deze ooginfectie infecteert de mens al sinds de prehistorie. Het bewijs van deze ziekte werd gevonden via botten van Australiërs die rond 12.000 voor Christus leefden. De ziekte was ook aanwezig in het Romeinse tijdperk van Groot-Brittannië. Onderzoekers vonden in Engeland een 2000-jaar oud Romeins scheepswrak met medische tabletten, die eventueel gebruikt werden voor de behandeling van oogziekten. Belangrijk is dat de ooginfectie trachoom wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis.

Deze bacterie  is in Nederland de meest voorkomende bacteriële seksueel overdraagbare aandoening (soa). De bacterie veroorzaakt een ontsteking van de pisbuis en/of anus.

Vaak verloopt de infectie zonder symptomen. Chlamydia is algemeen bekend als de meest verspreide seksueel overdraagbare ziekte.

Elk jaar zijn er in Nederland naar schatting 60.000 nieuwe chlamydia-infecties. Een behandeling met antibiotica is standaard en noodzakelijk, omdat een langdurige blootstelling aan de ziekte zonder behandeling kan leiden tot langdurige en meer permanente effecten.

Deze bekende Chlamydia trachomatis wordt in verband gebracht met seksueel overdraagbare aandoeningen zoals trachoom, bekkenontstekingsziekte en cervicitis, hoewel het ook oog, oor en neus kan infecteren en longontsteking kan veroorzaken bij zuigelingen en jonge kinderen.